الثلاثاء، ٢٢ يناير ٢٠٠٨

سيدى الرئيس

سيدى الرئيس ... اشعر بصعوبه الكلمه
عندما اقول سيدى الرئيس ليس هذا اعتراف منى بشرعيتك
ولكنها الحقيقه انت الرئيس للاسف
اختلف المختلفون على كون تصنيف مصر اهى جزء من الامه العربيه ام هى جزء من الامه الاسلاميه ام لها خصوصيتها المصريه فقط وانا حتى الان لا اعرف وجهه نظرك .....
سيدى الرئيس انا لن اتكلم عن ما سبق ولا يهمنى الان ما هى وجهه نظرك
ولكنى اناشد انسانيتكم ان ترحمو ابناء غزة...... ان تكسرو الحصار
ان تشعرو ولو لمره واحده بنداء الضمير
ولا تكتفو بالسمع ولكن تلبو النداء

هناك ١٤ تعليقًا:

Vague يقول...

فعلا انا معاك
ومخنوق جدا ومتعصب جدا وممكن اقفش على مبارك

ايه اللي بيهببه ده؟؟
بس اكييد في ضغوط على مصر من امريكا واسرائيل
لعبه السياسة لعبة كبيرة مش سهلة..

اخدت بالك لما حماس مسكة الحكم في فلسطين وكمية الضغوط اللي اتعرضتلها



لكي الله يا غزة .. ندعو لكي كل يوم

. يقول...

الضمير ... عما تتكلم ؟؟؟
ربما تجد ترجمة هذة الكلمة في غابة اخرى اما غابتنا فلن تجد ما تبحث عنه
ولسؤالك عن هوية مصر
تعلم ان ليس لها هوية
تعلم ان المصري ليس له هوية
هو مصري
قائم بذاته
حيوان
اسفة
تحياتي

Vague يقول...

والله كلامك ينرفز جدا يا سدرة

انا متأكد اني عندي ضمير واني لست بالحيوان التي تذكرينه

كما اني متأكد اني مصري

اتمنى انك تغيري الكومينت ده او الحذف التام

(أكتب وانا غاضب جدا)

ابو العربى يقول...

vague


اخى العزيز
مهما كانت الظروف ومهما كانت الضغوط وكما قلت ان السياسه لعبه كبيره ومش سهله ليه احنا منستفدش من اللعبه دى ليه منحولش نلعبها وبحتراف من الممكن تهييج الراى العام العالمى على ما يحدث وعقد قمه عربيه موسعه واتخاذ اجراء فك الحصار بناء على الضغوط الانسانيه
وبناء على الضغط الشعبى العربى
ولكن انه الجبن يا عزيزى والتبعيه

ابو العربى يقول...

sad _ doraa


اختى العزيزة والله انهم يحاولون ان يجعلونا كالبهائم ولكن لن نكون ابدااا كما يريدو والضمير باق فينا حتى نموت انشاء الله وان كان غاب عن البعض فنحن سنذكرهم وسنظل وراءهم حتى يفيقو او يرحلو

تحياتى

ابو العربى يقول...

vague

اخى الكريم سدره لم تقصد اساءه ولكنها اظن تعبر عما يحاولو فعله بنا
الانسان بدون هدف كالحيوان
فلنتمسك بالاهداف

تحياتى

انسااااااااانة....غريبة يقول...

ألحمد لله الريس سمع كلامكوا او هنقول انه سمع كلامكوا وكان ليا تعليق

المصرييت دول غلابة اوى نسيوا كل اللى الريس عمله وافتكروا بس انه سمح للفلسطينيين انهم يدخلوا ياخدوا اللى عايزينه والله احنا غلابة بجد

وربنا يهدى العاصى

جميز يقول...

تناشد الرئيس بنداء الضمير ..
أسمعت إذ ناديت حياً .

شيرين يقول...

اهو الرئيس سمع كلامك وفتح معبر رفح والدنيا اتقلبت علينا اهيه يابو العربي

تحياتي أيامنا الحلوة

ابو العربى يقول...

انسانه غريبه

سمع كلامى انا مش كلامكو بلاش الجمع
اه والله الناس غلابه قوى بس الى متطلع يعرف انه كان مجبر
وربنا ينتقم من العاصى
شرفتينى ونورتينى

ابو العربى يقول...

جميز


انا بكلم نفسى ياعم هو ده بيسمع ولابييشوف ولابيتكلم
كلمه حق عند سلطان جائر

ابو العربى يقول...

شرين

عشان تعرفى ان كلام ابوالعربى مسموع وبيمشى على امريكا قبل الدول العالم الثالث واى خدمه

جميز يقول...

طب ماتزعقش
أنا معاك يا عم

ابو العربى يقول...

جميز

ايوه كده ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا