الأحد، ٨ يوليو ٢٠٠٧

محاولات مع الفساد وشكوه الى رب العباد

محاولات مع الفساد..... وشكوه الى رب العباد
شوفو بقى انا هكتب تجارب ومحاولات مع الفساد والفاسدين وبشكى لرب العالمين يرحمنا منهم اجمعين
المحاوله الاولى
كنت بخلص ايجراءات ترخيص محل بعد ما دوخت السبع دوخات قالولى لازم تاخد دورة اطفاء سريع من المطافى وروحت اسأل فى المطافى عن الاجراءات ولقيت الموضوع متعب قوى اسبوع كل يوم من الساعه 8 الصبح لحد الساعه واحده الضهر شريكى قالى ياعم كبر دماغك هى 10 جنيه للصول هيظبط كل حاجة ويديك الشهاده قولتلو لاااا استحاله ضد الظلم يرشى قالى اتنيل على عين اهلك قولتلو انا هروح الدورة وايه يعنى بدل قانون وحاجة مفيده ( طبعا بتريقه وسخريه راح شاتم مفيده ) وروحت الساعه 8 الصبح وكتبت اسمى وبداءت الكارثه اقصد الدورة ولقيت الصول الطيب قوى بينده اسمى وبيقولى شيل الخرطوم وااعمل كده وكده يا جدعان والله الخرطوم دة عايز عشره يشيلوة قولتلو يا فندم انا جاى اتضرب على طفايه حريق عشان المحل قالى الدورة لازم تتاخد كامله ( روحت انا شاتم كامله ) المهم
نفضت لحضره الصول وقلت ياواد خليك واقف مع الناس وخلاص لقيت الموضوع بجد وبيقولو هاتو السلم وبكره فى تدريب على الحاريقه الكامله ( اشتمو معايا كامله والنبى )روحت رافع الرايه البيضه وروحت الساعه 11 وحلفت لا يمكن اروح تانى وصحبى دفع 10 جنيه تانى يوم واخدت شهاده تثبت انى مدرب على اطفاء الحريق لمده اسبوع وواد مفيش منى اطفائى عشره على عشره
وسلملى على المطافى وفشلت المحاوله الاولى
المحاوله الثانيه
روحنا الشهر العقارى نوثق عقد ايجار ملقيناش الموظف المختص الساعه 10 والموظف مش موجود طب فين رئيسه دلونى لقييت اسمه جمال عبد الناصر قولت الله اكبر ولله الحمد النصر لمصر وقولتلو قالى والله ( بحزم كده وبجديه )قالى عشر دقايق لو مجاش تعالى قولى شكرته جداا وخرجت وعدت العشر دقايق ثم النصف ساعه ( وانا قال ايه صابر عشان ميضرش فى اكل عيشه هاؤ ) وفاض الكيل بيا روحت للمدير تانى قالى يافندم تلقيه بيفطر فى القهوة الى تحت دى وشاورلى على القهوة واكنها تابعه للشهر العقارى ودانى وش خشب روحت محروج ومتنيل على عينى وخارج وجه الموظف واعد وانجعص والناس بشر عليه ولا اكنه بيبيع فراخ مدعمه ( الفراخ المدعمه دى الى ملهاش طعم اكيد عارفها ) وقال عايز الناس تفتح دمغها زى الاستاذ ده كدة ( الاستاذ دة ادالو 20 جنيه ) قولت لصحبى انا هروح اقول للمدير انه بيرتشى قالى تلاقى المدير هو كمان بيرتشى متعملش فيها مصلح اجتماعى واتنيل على عينك هيحرجك تانى
وسلملى على الشهر العقارى وفشلت المحاوله الثانيه
المحاوله الثالثه
روحت اعمل فيش فى قسم بورفؤاد الى انا تابع ليه وكل اصحابى قبل ما اروح قالولى الراجل ده بيرتشى بياخد 3 جنيه من كل واحد المهم روحت وانا حالف بى ابو امى انى ما هدفع رشوة ودخلت وخلصت المهم فى مصاريف فيش 3 جنيه قالى دى فلوس الحكومه فين فلوسى انا
بينى وبنكم انا خايف ودة قسم مش لعبه وفى مخبرين وامناء شرطه وقفين معاه والدنيه شيطه قولت يا واد يا ضد الظلم اوعى تخاف جمد قلبك قولتلو وبسوط مخنوق وبحاول اتكلم فى حزم قاطع اتقى الله اصتبح ع الصبح احنا فى رمضان والواحد صايم وسبتو ورحت خالع
اصحابى قالولى يا حبيب ماما هيعطلك الفيش وهيدوخك قولت يا ريتنى ما عملت راجل ورحت فى معادى على القسم وانا حاطط فى دماغى ان لو ملقيتش الفيش بتاعى جاهز هطلع للمأمور واعمل فيها واد فدائى المهم روحت وقولت بصوت مبحوح فين الفيش بتاعى قلى عندك هنا دور عليه لقيته وفرحت قوى وكنت هضحك على منظر الراجل وهو مركب لى الوش الخشب
وسلملى على القسم ونجحت المحاوله الثالثه
الحمد لله الف مبروك يا ام فروق
الله يبارك فيكى يام كوثر
لولولولىىىىىىىى

هناك ١٨ تعليقًا:

غير معرف يقول...

كل كلماتك وطرحك للسطور وشكل مدونتك ينطق بموهبتك وتفردك ووطنيتك
شرفت بزيارتى لمدونتك الرائعه جدا وكل امنياتى لك بالتوفيق
واتمنى ان تزور مدونة الكاتب علاء الاسوانى وقراءة القصه القصيرة والتعليق عليها
وهذا عنوان المدونة
www.maktoobblog.com/alaaalaswany
اشكرك

غير معرف يقول...

أشكر المرور الكريم ... أثناء تأديتي للعمره والتعليق الودود ...تحياتي لشخصكم ....

Rosa يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه
الف مبروك مبروك
و بعدين مش بيقلك دايما التالته تابته
مش عارفه اقلك ايه , بس كل حاجه اتقلبت و بحييك بجد على تمسكك بمبادئك و احي نفسي ان لسه في حد زيي مش بيقبل الغلط و مش مستعد يرشي
يعني انا ممكن من الشهر دا ارخص معملي لو فتحت مخي زي ما قالولك بس انا مصممه اني هستنى السنه دي مش مشكله و ارخص من غير لا رشوه و لا الكلام دا
و انط على التالاته التابته على طول
ربنا يعينك يا رب و يوفقك في محلك و يباركلك فيه ان شاء الله
تحياتي :)

غير معرف يقول...

الثالثة تابتة والنبي التفأول حلو ياجدعان لا بورسعيدي بصحيح لا للاستسلام

الرشاوي دي موجودة في كل حتة حتى الممرضيين في المستشفيات مش بيدخلوك في دورك غير برشوى نفس البلد دي تنظف بقى الواحد اتخنق

تحياتي وبجد مش عارفة اقولك ايه يابني انت دماغك دي ماشاء الله عليها اسلوبك تحفة كده دايما ربنا يجعلك باب مدونتك عامر كده ودايما تبقى ضد الظلم

ابو العربى يقول...

مجهول

مشكور يا سيدى وربنا يخليك وانا روحت المدونه وشوفت القصه روعه جداااااااا دائما متميز دكتور علاء الاسوانى


هيثم ابو خليل

لا شكر على واجب يا استاذى

ابو العربى يقول...

rosa

ربنا يخليكى يا روزا واوعى تياسى وترشى على طووول حولى مره وتنين وبعد كده اعملى اى حاجة
وانا مبسوط اننا زى بعض لعلمك انا حاسس ان الى عندهم مبدء دول انقرضو
ويارب تفتحى معملك ويكون فتحه خير عليكى يارب

ابو العربى يقول...

ايمنا الحلوة

اه الرشاوى بقت فى كل حته والفساد طال قوى وربنا باذن الله هينضف البلد دى بادين ولا دها
طول ما احنا فكرين ايمنا الحلوة يبقى فى امل

semsem يقول...

حمد الله على السلامه
ايه يا ابنى دا كله
البوست هايل
بس المرة الجاى متعملش فيها محارب الفساج على شان ميقبضوش عليك بتهمه انك شريف

تحياتى

ابو العربى يقول...

semsem

انا موجود من زمان انتى الى فين
وانا يعنى بحاول بس مبسيحش لنفسى عشان ميتقبضش عليا

mo'men mohamed يقول...

على فكرة اللى بيحصل ده شىء يبكى فعلا والله
لما تكون كل حاجة ماشية بالكوسة كده
يبقى تقدم ايه اللى احنا عايزينه
حسبى الله ونعم الوكيل
السلام عليكم

خليك فى البيت يقول...

ندعوكم لزيارة مدونة خليك فى البيت ومتابعة باقى التعليقات ومتابعة الرد على كل الأستفسارات ومحاولة نشر الفكرة أكثر

شهاب الأزهر يقول...

والعقبى لباقي المحاولات.. سردك مميز

تحياتي

غير معرف يقول...

مدونة رائعة تستحق الثناء
أفكارها احرفها وصورها

بس "ياريت فصحى أكثر لتكون الصورة أكثر وضوحاً لنا

"معليش" تطفلنا لأننا نهتم بأحوال مصر
سعدت كثيراً بالرسو هنا


تحياتي :)

نفسنا يقول...

ندعوكم لزيارة العدد الثالث لمجلة نفسنا

ابو العربى يقول...

moamen mohamed

فعلا حسبى الله ونعم الوكيل بس لازم نحاول ونغير

ابو العربى يقول...

خليك فى البيت

هو الجو حر قوى بس انا جاى اشوف اهو

ابو العربى يقول...

شهاب الازهر

ادعيلى بس وربنا يسهل ونورتينى يا باشا

ابو العربى يقول...

رباب احمد


متشكر جداا بس لغه عربيه وفصحى اكثر موعدكيش انا بتكلم بلسان الشعب
ونورتينى وشرفتينى وشجعتينى شكراااااا